Inspanningstests2017-10-05T16:06:46+00:00

Inspanningstests met advies

Meet jouw progressie

Met de verkregen data wordt de persoonlijke fitheid besproken, behoeften en trainingszones aangepast. Zo behoudt de wielrenner en trainer het overzicht over de verbeterde, fysieke gesteldheid. Professionele trainingen om op een verantwoorde manier naar het persoonlijke doel toe te werken.

Om gericht en effectief te trainen bepalen wij allereerst samen met jou het trainingsniveau en jouw persoonlijke trainingszones door een (sub)maximale stappentest. Een eenvoudige test die rechtsreeks via de Wattbike monitor of App wordt afgenomen. Tijdens de test wordt de intensiteit verzwaard door om de minuut in trede te verhogen tot het persoonlijke maximale haalbare is bereikt.

De verkregen persoonlijke waardes voeren wij in de Wattbike monitor in. De Monitor zet deze om jouw persoonlijke trainingszones. Gedurende de winterperiode is het mogelijk om deze test te herhalen als voortgangscontrole en als fine tuning in de trainingszones.

De test neemt maximaal 1 uur in beslag inclusief warming up en cooling down en wordt groepsgewijs afgenomen. In het rooster staan de data vermeld waarop wij tests uitvoeren. Je kunt een test kopen met punten.

Interesse? mail Heleen of Wim voor een afspraak.

De maximale zuurstofopname (VO2max) test meet het aerobe vermogen. Het is een nauwkeurige methode om de lactaatdrempel en trainingszones te bepalen. Dit is een zeer uitgebreide test met een grote meerwaarde voor gedreven sporters.

Na een intakegesprek worden eerst  de lichaamslengte, het gewicht, de som van huidplooien en het vetpercentage bepaald. Aan de hand van deze informatie wordt een protocol opgesteld. Gestart wordt op een lage belasting, waarna de belasting stap voor stap zal toenemen. De test eindigt als de sporter zijn of haar maximale inspanning bereikt.

Tijdens de VO2max test wordt door middel van een mondkapje de zuurstofopname gemeten. Daarnaast worden het vermogen, de cadans en de hartslagfrequentie continu gemonitord. Door middel van een prik in de vinger wordt de bloedlactaatconcentratie regelmatig gemeten.

Naast de maximale VO2, vermogen, hartslagfrequentie en bloedlactaatwaarde worden de lactaatdrempel en trainingszones bepaald. Trainingszones zijn een belangrijk middel bij het opstellen van een individueel passend trainingsprogramma.

Interesse? Mail Diane of kijk op http://beter-trainen.nl

Net als de VO2max test, meet ook de submax test het aerobe vermogen. Hierbij wordt het vermogen en de hartslagfrequentie gemeten en daarmee wordt een schatting van de maximale zuurstofopname gemaakt.

Na een intakegesprek worden eerst de lichaamslengte, het gewicht, de som van huidplooien en het vetpercentage bepaald. De test bestaat vervolgens uit zes minuten fietsen op een constante belasting. Het vermogen en de hartslagfrequentie worden continu gemeten. Op basis van het vermogen en de hartslag in het laatste gedeelte van de test, wordt een schatting gemaakt van de maximale zuurstofopname.

De test is in de eerste plaats geschikt voor mensen die geen maximale inspanning willen of kunnen uitvoeren. Daarnaast wordt de test gebruikt om de voortgang van de fysieke conditie op regelmatige basis te monitoren. Door de lage belasting van de test, is deze vaak en makkelijk in het trainingsprogramma in te passen.

Interesse? Mail Diane of kijk op http://beter-trainen.nl

De Wingate test meet het anaerobe vermogen. Het anaerobe vermogen is een belangrijke prestatiebepalende factor in bijvoorbeeld het schaatsen en het baanwielrennen.

Na een intakegesprek worden eerst  de lichaamslengte, het gewicht, de som van huidplooien en het vetpercentage bepaald. Vervolgens wordt een sprint van 30 seconden uitgevoerd. Het piekvermogen en het gemiddelde vermogen worden bepaald.

Naar aanleiding van een onderzoek dat Nico Hofman, Jac Orie en hun collega’s dit jaar publiceerden, kan op basis van het piekvermogen en het gemiddeld vermogen en de vooruitgang hierin de 1500 meter eindtijd op schaatsen voorspeld worden

Interesse? Mail Diane of kijk op http://beter-trainen.nl

Wil je het beste uit jezelf wilt halen en jouw kwaliteiten als renner ontdekken, dan hebben wij de Power Profile Test. Deze groepstest neemt een klein 2 uur van je tijd in beslag. Door middel van meerdere onderdelen te testen komen je sterke en zwakke punten naar voren en krijg je meer inzicht in je persoonlijke kwaliteiten.

Wat ben je: een tijdrijder of een sprinter of meer allround. Hierdoor kan je op basis van deze resultaten je training nauwkeuriger aanpassen op je doel aanpassen.

Deze test is geschikt voor fietsers, schaatsers en zeer geschikt om de kwaliteiten van de jeugd te ontdekken.

Dus wil jij ook bewust worden van je kwaliteiten, kom dan deze test bij ons doen!

Het is een twee uur durende groepstest waarin vier verschillende niveaus van inspanning worden getest;
– het sprintvermogen in 5 seconden,  (deze wordt 2x uitgevoerd)
– de anaerobe capaciteit in 1 minuut,
– de aerobe capaciteit in 5 minuten,
– aerobe uithoudingsvermogen in 20 minuten.

Het is de bedoeling dat tijdens deze intervallen een zo hoog mogelijk resultaat wordt behaald. Tussen deze intervallen zitten steeds verschillende herstelperioden.

Een volgende test om het trainingseffect en persoonlijke vooruitgang te meten is wordt geadviseerd. De test wordt in groepsvorm afgenomen.

Interesse? mail Heleen of Wim voor een afspraak.