Introductie trainen met een powermeter

Enthousiaste fietsers rijden minimaal met een digitale fietscomputer met hartslagmeter. De veel eisende wielrenners gaan verder en zijn in het tijdperk van GPS, apps en moderne fiets computers zoals Garmin, Mio, Bryton, Polar beland. Traditioneel gebruiken veel fietsers de hartslag als een meetinstrument voor de geleverde intensiteit. Een mooie methode waarbij we de lichaamsactiviteit kunnen monitoren.

Toch zijn er veel (externe) invloeden die zorgen voor een verandering in de hartslag voordat er maar één trapperbeweging is gemaakt. De verandering in hartfrequentie komt voort uit lichaamsinspanningen. Sporten, maar ook temperatuurverschillen, vermoeidheid, grieperig, verkouden of misschien zwaar werk beïnvloeden de hartslagfrequentie. Het hartslagritme zal hierdoor aanzienlijk anders zijn dan bij normale omstandigheden. Vanuit het professionele wielrennen wordt, door goedkoper wordende vermogenmeters, het trainen op power steeds toegankelijker. Hartfrequentie kunnen we meten en weergeven zoals hierboven is uitgelegd, maar verteld dat niets over de geleverde kracht (power) tijdens de inspanning.

De power meter is een mooi instrument voor het meten van pure kracht / weerstand. De geleverde kracht wordt gedconverteerd naar Wattage. Nu we ineens cijfers hebben om mee te kunnen werken opent er zich een geheel nieuwe trend in de trainingswereld.

Het Trainen op Vermogen!

Effectief en efficiënt trainen heeft alles te maken met het meten van de gemaakte trainingsduur en intensiteit. Trainingsduur is eenvoudig en de getrainde tijd verteld ons hoe lang we trainen, maar met welke intensiteit is het iets gecompliceerder. Powermeters zijn niet goedkoop, maar op dit moment wel één van de beste investeringen om training inspanningen accuraat te kunnen meten.

Een powermeter is een effectief onderdeel voor resultaat verbetering voor een wielrenner of triatleet. We worden vaak gevraagd: wat maakt jullie nu zo onderscheidend t.o.v. spinning of andere soortgelijk indoortrainingen? Waarom helpt me dit om harder of sterker te fietsen?

  • Het onderscheidend vermogen ligt in de Wattbike en de aangeboden trainingen.
  • Trainingen gebaseerd op power en hartslag. Iets waar elite atleten al jaren ervaring mee hebben.
  • Het ideale scenario om met deze “real time” indicatoren de inspanning en het lichamelijke respons via de hartslag te monitoren.
  • Iedere training wordt je bijgestaan door de sleutel indicatoren:
  • Mechanische intensiteit: wattage (vermogen)
  • Psychologische intensiteit: hartslag
  • Cadans: beensnelheid
  • Spieractiviteit /coördinatie: cyclische pedaal techniek

Trainen bij Zoetemelk Pro indoorcycling geeft je de mogelijkheid te trainen met actuele accurate data. Data die de allround of specifieke behoefte van de atleet aanvult om prestaties te verbeteren.

2017-07-26T21:39:44+00:00